الفتال النيسابوري ( مترجم : محمود مهدوى دامغانى )
280
روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ( فارسي )
براى رسول خدا صورت نگرفت . همانا روز شهادت حسين ( ع ) پلكهاى چشم ما را مجروح و اشك ما را روان كرد و عزيز ما را خوار و زبون ساخت . اى سرزمين كربلا ! تو تا روز رستاخيز ما را گرفتار اندوه و بلا كردى . آرى ، بايد به كسى چون حسين ( ع ) گريهكنندگان گريه كنند ، كه گريستن بر او گناهان بزرگ را فرو مىريزد ، و سپس فرمود : چون هلال محرم آشكار مىشد ، پدرم هرگز متبسم و با لبخند ديده نمىشد و اندوهش افزون مىشد و چون روز دهم آن ماه فرا مىرسيد ، آن روز روز غم و سوگ و گريستن او بود و آن همان روزى است كه امام حسين كه درودهاى خدا بر او باد در آن شهيد شد . ( 1 ) و امام رضا ( ع ) فرموده است : هر كس روز عاشورا كوشش در بارهء نيازهاى دنيايى خود را ترك كند ، خداوند نيازهاى اين جهانى و آن جهانى او را بر مىآورد و هر كس روز عاشورا روز اندوه و سوگ و گريستن او باشد ، خداى عز و جل روز رستاخيز را روز شادى و خرمى او قرار مىدهد ، و چشمش را به ديدار ما روشن مى - فرمايد . هر كس روز عاشورا را روز بركت بداند و در آن چيزى براى خود اندوخته كند ، خداوند متعال در آنچه اندوخته است بركت نخواهد داد و روز رستاخيز همراه يزيد و عبيد الله بن زياد و عمر بن سعد - كه لعنت خدا بر ايشان باد - محشور خواهد شد و همراه آنان به پستترين جاى دوزخ مىرسد . « 1 » ( 2 ) امام حسين فرموده است : من كشتهء اشكم . هيچ مؤمنى مرا ياد نمىكند مگر آنكه اندوهش مىگيرد و مىخواهد بگريد . « 2 » روايت است كه ام سلمه ( رضي الله عنه ) روزى از سپيده دم مىگريست . به او گفتند : چرا مىگريى ؟ گفت : بدون ترديد پسرم حسين كشته شده است . من از هنگامى كه رسول خدا رحلت فرمودهاند تا ديشب ، ايشان را در خواب نديده بودم . ديشب ايشان را در خواب ديدم و گفتم : پدر و مادرم فدايت باد ، چرا رنگ چهرهء شما پريده است ؟ فرمودند تمام امشب مشغول كندن گور حسين و يارانش بودم . ام سلمه مىگفت : من جز امشب نوحهگرى حسين را نشنيده بودم ،
--> ( 1 ) . اين دو روايت ذيل شمارهء 2 و 4 مجلس بيست و هفتم امالى صدوق ( صفحهء 129 همراه با ترجمه ، چاپ آقاى كمرهيى ) آمده است . ( 2 ) . براى اطلاع از نمونههاى ديگر اين روايت به بحار الانوار ، ص 280 ، ج 44 ، مراجعه فرماييد . م .